معماری آرامگاه خیام برگرفته از معاش وی مسجد سجاد مشهد و پندارهای قدمت خیام میباشد
آرامگاه خیام از نظر نوآوری و ایجاد کرد و معماری یک کدام از مهمترین ساختمان های مجال خویش میباشد. طول آن 22 متر و استخوان بندی اشبتنی با هسته ی فلزی میباشد
سه شخصیت مهم و علمی خیام یعنی فقید بودن او به شعر، ریاضی و نجوم بر ایده اساسی پیاده سازی اثر گذار بود.
دایره کف، به ۱۰ بخش تقسیم شد بطوری که ساختمان بلند یادبود بر ۱۰ محور بومی باشد؛ عدد ۱۰ اولین عدد دو رقمی ریاضی و مبنا اکثری از اعداد میباشد.
در آرامگاه خیام از هرمورد از اساس ها دو تیغه مورب به طرف بالا جنبش می نماید، به ترتیبی که با تقاطع این تیغه ها وسعت کلی ساختمان بلند در دور و اطراف ساخته میگردد و زیرا تیغه ها مورب اند خطوط رزرو مسجد سجاد مشهد افقی آنان بایستی ناظر به اساس عمودی ساختمان بلند باشد.
پس تیغه ها به طور مارپیچ صورت به طرف بالاحرکت نمایند تا با هم تلاقی نمایند و از طرف دیگر رمز در بیاورند که خویش یک صورت بغرنج ریاضی و هندسی میباشد. این صورت با عدد ۱۰ هر دو سمبل علم ریاضی خیام اند.
بر خورد تیغه ها با یکدیگر و فضاهای مالامال و خالی و بخصوص در بالاستاره های درهمی را به وجود میاورند که از لابلای آنها عرش آبیرنگ نیشابور پیداست و کم کم به طرف نوک گنبد ستاره ها خرد خیس می گردند و تا پایان یک ستاره پنج مالامال آنها را تکمیل نماید.ستاره ها و اسمان، اشاره به شخصیت نجومی خیام داراست
واکنش تیغه ها با هم در آرامگاه خیام ۱۰ لوزی تعالی میسازند که بایستی با کاشی کاری مالامال شوند. شایسته ترین تزیین خویش رباعیات خیام بود که به طور خط شکسته و در هم به طرز سیاه مشق های خطاطان بزرگی زیرا میر عماد آدرس مسجد سجاد مشهد و بعضا استادان شکسته نویس با کاشی به طور نقوش انتزاعی سرتاسر لوزی ها را لبریز نماید.
در تاریخ معماری کشور ایران این نخستین دفعه بود که خط شکسته نستعلیق در تزئینات یک سازه به فعالیت میرفت. از باطن نیز همین لوزی ها پراز شعر با نقش گل و برگ و پیچک، با کاشی معرق تزیین شدندو به طور کامل اشاره به شخصیت شعر سرا خیام دارا هستند
یک لوزی دیگر نیز در کنار لوزی تبارک تاسیس گردیده و در بالای لوزی دوم و در حدود نوک گنبد، لوزی سوم کوچکتری جایدارد. تمام این مبناها در نوک گنبد به هم لینک و پیوند می خورند و سقف گنبد آرامگاه خیام یا این که کلاهک گنبد را صورت میدهند. بیشتر نصیبهای این سقف گنبد صورت به طور مشبک و توخالی میباشد که صورت ستارهای را به وجود می آورد که گشوده هم یادآور دانش نجوم خیام میباشد
بدور تا بدور ساختمان بلند آرامگاه خیام در نصیب اختلاف سطح چشمه سارها در نزدیکی یک دایره پهناور به راس خویش ساختمان بلند ساخته شـد همـه از سنگ گرانیت با اجزا مثلثی صورت و تورفتگی و برون آمدگی هایی که تا اندازهای صورت چادر را تداعی میکنند و این اشاره بـه نـام خیام میباشد زیرا بابا خیام چادر دوز بود، اسم وی به همین مناسبت تعیین شد.
آبگینههای فیروزهای نیز که به صورت کلی قسمتی از ستاره را به تعداد شماره تلفن مسجد سجاد مشهد هفت مالامال علامت می دهند که هفت لبریز آن به معنا هفت فلک، هفت عرش و هفت تپه میباشد که گشوده به آسمان ها و نجوم اشاره داراست از سایر رموز پیاده سازی آرامگاه خیام است.
معماری آرامگاه خیام برگرفته از معاش وی مسجد سجاد مشهد و پندارهای قدمت خیام میباشد
آرامگاه خیام از نظر نوآوری و ایجاد کرد و معماری یک کدام از مهمترین ساختمان های مجال خویش میباشد. طول آن 22 متر و استخوان بندی اشبتنی با هسته ی فلزی میباشد
سه شخصیت مهم و علمی خیام یعنی فقید بودن او به شعر، ریاضی و نجوم بر ایده اساسی پیاده سازی اثر گذار بود.
دایره کف، به ۱۰ بخش تقسیم شد بطوری که ساختمان بلند یادبود بر ۱۰ محور بومی باشد؛ عدد ۱۰ اولین عدد دو رقمی ریاضی و مبنا اکثری از اعداد میباشد.
در آرامگاه خیام از هرمورد از اساس ها دو تیغه مورب به طرف بالا جنبش می نماید، به ترتیبی که با تقاطع این تیغه ها وسعت کلی ساختمان بلند در دور و اطراف ساخته میگردد و زیرا تیغه ها مورب اند خطوط رزرو مسجد سجاد مشهد افقی آنان بایستی ناظر به اساس عمودی ساختمان بلند باشد.
پس تیغه ها به طور مارپیچ صورت به طرف بالاحرکت نمایند تا با هم تلاقی نمایند و از طرف دیگر رمز در بیاورند که خویش یک صورت بغرنج ریاضی و هندسی میباشد. این صورت با عدد ۱۰ هر دو سمبل علم ریاضی خیام اند.
بر خورد تیغه ها با یکدیگر و فضاهای مالامال و خالی و بخصوص در بالاستاره های درهمی را به وجود میاورند که از لابلای آنها عرش آبیرنگ نیشابور پیداست و کم کم به طرف نوک گنبد ستاره ها خرد خیس می گردند و تا پایان یک ستاره پنج مالامال آنها را تکمیل نماید.ستاره ها و اسمان، اشاره به شخصیت نجومی خیام داراست
واکنش تیغه ها با هم در آرامگاه خیام ۱۰ لوزی تعالی میسازند که بایستی با کاشی کاری مالامال شوند. شایسته ترین تزیین خویش رباعیات خیام بود که به طور خط شکسته و در هم به طرز سیاه مشق های خطاطان بزرگی زیرا میر عماد آدرس مسجد سجاد مشهد و بعضا استادان شکسته نویس با کاشی به طور نقوش انتزاعی سرتاسر لوزی ها را لبریز نماید.
در تاریخ معماری کشور ایران این نخستین دفعه بود که خط شکسته نستعلیق در تزئینات یک سازه به فعالیت میرفت. از باطن نیز همین لوزی ها پراز شعر با نقش گل و برگ و پیچک، با کاشی معرق تزیین شدندو به طور کامل اشاره به شخصیت شعر سرا خیام دارا هستند
یک لوزی دیگر نیز در کنار لوزی تبارک تاسیس گردیده و در بالای لوزی دوم و در حدود نوک گنبد، لوزی سوم کوچکتری جایدارد. تمام این مبناها در نوک گنبد به هم لینک و پیوند می خورند و سقف گنبد آرامگاه خیام یا این که کلاهک گنبد را صورت میدهند. بیشتر نصیبهای این سقف گنبد صورت به طور مشبک و توخالی میباشد که صورت ستارهای را به وجود می آورد که گشوده هم یادآور دانش نجوم خیام میباشد
بدور تا بدور ساختمان بلند آرامگاه خیام در نصیب اختلاف سطح چشمه سارها در نزدیکی یک دایره پهناور به راس خویش ساختمان بلند ساخته شـد همـه از سنگ گرانیت با اجزا مثلثی صورت و تورفتگی و برون آمدگی هایی که تا اندازهای صورت چادر را تداعی میکنند و این اشاره بـه نـام خیام میباشد زیرا بابا خیام چادر دوز بود، اسم وی به همین مناسبت تعیین شد.
آبگینههای فیروزهای نیز که به صورت کلی قسمتی از ستاره را به تعداد شماره تلفن مسجد سجاد مشهد هفت مالامال علامت می دهند که هفت لبریز آن به معنا هفت فلک، هفت عرش و هفت تپه میباشد که گشوده به آسمان ها و نجوم اشاره داراست از سایر رموز پیاده سازی آرامگاه خیام است.