لاهیجان، عروس سبزپوش جمهوری اسلامی ایران مسجد سجاد مشهد میباشد. این شهر سوابق تاریخی و باستانی متعددی داراست که ارثیه آن از پیشینی بدور به دست ما رسیده میباشد. عمر این دیار از وجود قبور تاریخی همانند بقاع روضه خوان خداترس گیلانی قابل استناد میباشد. هرچند این شهر قشنگ در طی حمله مغول خسارات متعددی روءیت کرد اما مانند درختی تنومندی که ریشههای محکمی در خاک دارااست و شاخههای آن در باد شکسته باشد، با پشت رمز گذاشتن گردباد حادثه ها تاریخی همچنان سبز و شاداب، دل از هر بینندهای میبرد.
مشخصا این مرزوبوم تاریخی و اصیل، محل تولد بزرگان و اشخاص سرشناس متعددی بوده میباشد که روضه خوان ابراهیم خداپرست گیلانی یکی آنهاست. حالا ببینیم روضه خوان خداترس گیلانی که بود؟ روحانی تاجالدین ابراهیم ملقب به روحانی خداترس گیلانی از عارفان گرانقدر (قرن هفتم) و از اساتید روحانی صفیالدین رزرو مسجد سجاد مشهد اردبیلی بود. تاریخ به دنیا آمدن روضه خوان خداپرست گیلانی سال 615 ه.ق در سیاورود گیلان بوده و نسب وی از روش ابونجیب سهروردی به حسن بصری و از وی به امام علی (ع) میرسد. در ارتباط مذهب روحانی داده ها دقیقی در دسترس وجود ندارد، جز اینکه در کتاب فرمان روا اسماعیل صفوی از وی بهتیتر شیعه جعفری و اشاعهگر تصوف درمیان عموم به فرمان روضه خوان صفیالدین اردبیلی اسم برده گردیده است. امرا و سلاطین معاصر او از وی کرامات فراوانی چشم و ارادت اکثری به وی داشتند. در حالتی که تاریخدانی به اسم براون در کتاب تاریخ ادبیات خویش از ارادت غازانخان نسبت به روحانی اینگونه مینویسد "غازانخان پس از آنکه روضه خوان خداپرست توانست درنگ اورا بخواند بسیار به وی احترام میگذاشت و آنچنان به وی عشق و علاقهمند گردیده بود که پای اورا میبوسید." البته روحانی بیش تر از اینکه به کرامات باور داشته باشد به شغل کردن بسیار عشق و علاقه داشت و خویش به کشاورزی سرگرم بوده و دیگر افراد را نیز به شغل کردن تشویق میکرده میباشد.
گفتهاند که روضه خوان خداترس گیلانی در سال 700 ه.ق در سیاورود از عالم رفت اما 200 سال بعد از آن، فرمانروا حیدر بابا سلطان اسماعیل صفوی یک شب خواب روئت کرد که روحانی گیلانی از آدرس مسجد سجاد مشهد وی میخواهد که قبر اورا به جهت سرکشی آب دریا به محل دیگری جابجایی دهد. درنتیجه حرمی کنونی روضه خوان، بوسیله عماران و بناهای پاد شاه حیدر به مدل صفوی با کاشیهای فیروزهای سازه شد. این بنای نیلگون فی مابین کشتزارهای دمنوش جلوهی بسیار زیبایی دارااست. با وجود این، اکثری بر این باورند که شاه تنها سنگ و ابزار بقاع را جابهجا کرد چراکه قابلیت جابجایی جسد بعداز چیزی نزدیک200 سال قابلیت و امکانپذیر نبوده میباشد.
ساختمان بقاع روضه خوان مومن گیلانی لاهیجان دو اتاق به صورت مربع و مستطیل در کنار هم میباشد که در شمال ایوانی با هفت فیل پا (نوع خاصی از ردیف که بخش انتهای آن پهن می گردد) و در بخش شرقی با شش فیل پا و در گوشهها و بخش جنوبی حیاط دیگری با شش فیل پا سازه گردیده است. بارگاه چوبی، ۱۵ سانتیمتر از کف طول دارااست و سطح آن با کاشیهای سفالی زردرنگ، سپید، سیاه و آبیرنگ تزیین و به جهت بارش زیاد باران به صورت شیبدار و از مال سفال ساختهشدهاست. سقف گچبریهای زیبایی دارااست و آزارههای (بخش کف تا ذیل طاقچهی دیوار) تزیینگردیده با کاشی رنگی گلدار آن را در هیچ کجای کشور ایران نمیاقتدار شماره تلفن مسجد سجاد مشهد روءیت کرد.
لاهیجان، عروس سبزپوش جمهوری اسلامی ایران مسجد سجاد مشهد میباشد. این شهر سوابق تاریخی و باستانی متعددی داراست که ارثیه آن از پیشینی بدور به دست ما رسیده میباشد. عمر این دیار از وجود قبور تاریخی همانند بقاع روضه خوان خداترس گیلانی قابل استناد میباشد. هرچند این شهر قشنگ در طی حمله مغول خسارات متعددی روءیت کرد اما مانند درختی تنومندی که ریشههای محکمی در خاک دارااست و شاخههای آن در باد شکسته باشد، با پشت رمز گذاشتن گردباد حادثه ها تاریخی همچنان سبز و شاداب، دل از هر بینندهای میبرد.
مشخصا این مرزوبوم تاریخی و اصیل، محل تولد بزرگان و اشخاص سرشناس متعددی بوده میباشد که روضه خوان ابراهیم خداپرست گیلانی یکی آنهاست. حالا ببینیم روضه خوان خداترس گیلانی که بود؟ روحانی تاجالدین ابراهیم ملقب به روحانی خداترس گیلانی از عارفان گرانقدر (قرن هفتم) و از اساتید روحانی صفیالدین رزرو مسجد سجاد مشهد اردبیلی بود. تاریخ به دنیا آمدن روضه خوان خداپرست گیلانی سال 615 ه.ق در سیاورود گیلان بوده و نسب وی از روش ابونجیب سهروردی به حسن بصری و از وی به امام علی (ع) میرسد. در ارتباط مذهب روحانی داده ها دقیقی در دسترس وجود ندارد، جز اینکه در کتاب فرمان روا اسماعیل صفوی از وی بهتیتر شیعه جعفری و اشاعهگر تصوف درمیان عموم به فرمان روضه خوان صفیالدین اردبیلی اسم برده گردیده است. امرا و سلاطین معاصر او از وی کرامات فراوانی چشم و ارادت اکثری به وی داشتند. در حالتی که تاریخدانی به اسم براون در کتاب تاریخ ادبیات خویش از ارادت غازانخان نسبت به روحانی اینگونه مینویسد "غازانخان پس از آنکه روضه خوان خداپرست توانست درنگ اورا بخواند بسیار به وی احترام میگذاشت و آنچنان به وی عشق و علاقهمند گردیده بود که پای اورا میبوسید." البته روحانی بیش تر از اینکه به کرامات باور داشته باشد به شغل کردن بسیار عشق و علاقه داشت و خویش به کشاورزی سرگرم بوده و دیگر افراد را نیز به شغل کردن تشویق میکرده میباشد.
گفتهاند که روضه خوان خداترس گیلانی در سال 700 ه.ق در سیاورود از عالم رفت اما 200 سال بعد از آن، فرمانروا حیدر بابا سلطان اسماعیل صفوی یک شب خواب روئت کرد که روحانی گیلانی از آدرس مسجد سجاد مشهد وی میخواهد که قبر اورا به جهت سرکشی آب دریا به محل دیگری جابجایی دهد. درنتیجه حرمی کنونی روضه خوان، بوسیله عماران و بناهای پاد شاه حیدر به مدل صفوی با کاشیهای فیروزهای سازه شد. این بنای نیلگون فی مابین کشتزارهای دمنوش جلوهی بسیار زیبایی دارااست. با وجود این، اکثری بر این باورند که شاه تنها سنگ و ابزار بقاع را جابهجا کرد چراکه قابلیت جابجایی جسد بعداز چیزی نزدیک200 سال قابلیت و امکانپذیر نبوده میباشد.
ساختمان بقاع روضه خوان مومن گیلانی لاهیجان دو اتاق به صورت مربع و مستطیل در کنار هم میباشد که در شمال ایوانی با هفت فیل پا (نوع خاصی از ردیف که بخش انتهای آن پهن می گردد) و در بخش شرقی با شش فیل پا و در گوشهها و بخش جنوبی حیاط دیگری با شش فیل پا سازه گردیده است. بارگاه چوبی، ۱۵ سانتیمتر از کف طول دارااست و سطح آن با کاشیهای سفالی زردرنگ، سپید، سیاه و آبیرنگ تزیین و به جهت بارش زیاد باران به صورت شیبدار و از مال سفال ساختهشدهاست. سقف گچبریهای زیبایی دارااست و آزارههای (بخش کف تا ذیل طاقچهی دیوار) تزیینگردیده با کاشی رنگی گلدار آن را در هیچ کجای کشور ایران نمیاقتدار شماره تلفن مسجد سجاد مشهد روءیت کرد.