مسجد در بالا اسلام و آنگاه در حین های مسجد سجاد مشهد آنگاه، مکانی برای حفظ خزانه مرزو بوم اسلامی بود. در کتب تاریخ اسلامی، فراوان اشاره شده است به جایی در مسجد به نام «قبة بیت المال » که خلفا ثروت نقدی عمومی را که از طریق زکات و مالیات اسلامی و غنایم جنگی به دست می آمد، در آن جا عده و مراقبت می کردند.
تقی الدین المقریزی در کتاب خطط درباره مسجد جامعی که عمروبن العاص در فسطاط مصر بنا کرد، میگوید: مال عموم مسلمانان در بالای فواره در مسجد جامع قرار داشت، که آن را اسامه بن زید تنوخی، متولی مصر در سال 970 ق. بنا کرد. در آن فرصت، امیر مصر عبدالملک بن رفاعه الفهمی بود. (40)
ابن رسته، از علمای قرن سوم هجری، مال رزرو مسجد سجاد مشهد همه مردم ذکر شده را در کتاب الاعلاق النفسیه (ص 116) تعریفوتمجید کرده و گفته می باشد: این مکان ، شبیه قبه ای بود که دارای درهایی از آهن بود و در سمت جلوی منبر قرارداشت. (41)
مسجد جامع ابن طولون، که در سال 263 در قاهره ساخته شد، به دستور خود وی، پس از عشا قفل و بسته میشد; زیرا بیت المال در آن قرار داشت. (42)
این مساله، که خزانه دولت یا بیت المال در مسجد جامع شهر نگه داری می شد، نشانگر ارتباط محکم در بین مذهب و سیاست بود. بیش تر مالک نظران معتقدند که این رسم از زمان های نخستین حکومت خلفا استارت شد; آنان مسجد را محل امنی برای نگه داری ثروت ملی می دانستند.
ماهر می گوید: خزانه شهر دمشق برای مدتی در مسجد اموی نگه داری میشد. (43)
پیدرسن می نویسد که در فلسطین، خزانه هر شهر در مسجد جامع آن شهر نگه داری می شد. (44)
6 مسجد و قضاوت
»المسجد قصر العدل » تعبیری میباشد شماره تلفن مسجد سجاد مشهد که طه الولی در کتاب المساجد فی الاسلام به فعالیت برده میباشد.
علی(ع)، امیرالمؤمنین و خلیفه پیامبر الله(ص) روز ها معینی از هفته در مسجد جامع می نشست تا بین مردم قضاوت نماید و در پرتو عدالت اسلامی، به حل و فصل اختلافات و منازعات مردم می پرداخت. (45)
دائرة المعارف اسلام از شغل قضاوت در مساجد به عنوان یک فعالیت سیاسی نام برده، می نویسد: این واقعیت که مسجد به عنوان دادگاه قضاوت گزینه استعمال قرار می گرفت، آرم دهنده فعالیت های سیاسی مسجد بود; زیرا از استارت، در جامعه مسلمانها، صدور رای به طریق حکمیت از وظایف قاضی به شمار می آمد و چون بنیانگذار اسلام، حضرت محمد(ص)، بیش تر اختلافات را در مسجد حل و فصل میکرد، به این ترتیب، اجرا این گونه امور، در مسجد پیش از تشکیل دادگاه های معمولی، از کارهای آدرس مسجد سجاد مشهد بی آلایش بود. (46)
مسجد در بالا اسلام و آنگاه در حین های مسجد سجاد مشهد آنگاه، مکانی برای حفظ خزانه مرزو بوم اسلامی بود. در کتب تاریخ اسلامی، فراوان اشاره شده است به جایی در مسجد به نام «قبة بیت المال » که خلفا ثروت نقدی عمومی را که از طریق زکات و مالیات اسلامی و غنایم جنگی به دست می آمد، در آن جا عده و مراقبت می کردند.
تقی الدین المقریزی در کتاب خطط درباره مسجد جامعی که عمروبن العاص در فسطاط مصر بنا کرد، میگوید: مال عموم مسلمانان در بالای فواره در مسجد جامع قرار داشت، که آن را اسامه بن زید تنوخی، متولی مصر در سال 970 ق. بنا کرد. در آن فرصت، امیر مصر عبدالملک بن رفاعه الفهمی بود. (40)
ابن رسته، از علمای قرن سوم هجری، مال رزرو مسجد سجاد مشهد همه مردم ذکر شده را در کتاب الاعلاق النفسیه (ص 116) تعریفوتمجید کرده و گفته می باشد: این مکان ، شبیه قبه ای بود که دارای درهایی از آهن بود و در سمت جلوی منبر قرارداشت. (41)
مسجد جامع ابن طولون، که در سال 263 در قاهره ساخته شد، به دستور خود وی، پس از عشا قفل و بسته میشد; زیرا بیت المال در آن قرار داشت. (42)
این مساله، که خزانه دولت یا بیت المال در مسجد جامع شهر نگه داری می شد، نشانگر ارتباط محکم در بین مذهب و سیاست بود. بیش تر مالک نظران معتقدند که این رسم از زمان های نخستین حکومت خلفا استارت شد; آنان مسجد را محل امنی برای نگه داری ثروت ملی می دانستند.
ماهر می گوید: خزانه شهر دمشق برای مدتی در مسجد اموی نگه داری میشد. (43)
پیدرسن می نویسد که در فلسطین، خزانه هر شهر در مسجد جامع آن شهر نگه داری می شد. (44)
6 مسجد و قضاوت
»المسجد قصر العدل » تعبیری میباشد شماره تلفن مسجد سجاد مشهد که طه الولی در کتاب المساجد فی الاسلام به فعالیت برده میباشد.
علی(ع)، امیرالمؤمنین و خلیفه پیامبر الله(ص) روز ها معینی از هفته در مسجد جامع می نشست تا بین مردم قضاوت نماید و در پرتو عدالت اسلامی، به حل و فصل اختلافات و منازعات مردم می پرداخت. (45)
دائرة المعارف اسلام از شغل قضاوت در مساجد به عنوان یک فعالیت سیاسی نام برده، می نویسد: این واقعیت که مسجد به عنوان دادگاه قضاوت گزینه استعمال قرار می گرفت، آرم دهنده فعالیت های سیاسی مسجد بود; زیرا از استارت، در جامعه مسلمانها، صدور رای به طریق حکمیت از وظایف قاضی به شمار می آمد و چون بنیانگذار اسلام، حضرت محمد(ص)، بیش تر اختلافات را در مسجد حل و فصل میکرد، به این ترتیب، اجرا این گونه امور، در مسجد پیش از تشکیل دادگاه های معمولی، از کارهای آدرس مسجد سجاد مشهد بی آلایش بود. (46)